Desk research: Kortlægning af viden om forebyggelse af ekstremisme online blandt børn og unge
Hvordan påvirkes børn og unge af ekstremistisk indhold på nettet – og hvordan kan vi som fagpersoner forebygge, at de bliver påvirket, rekrutteret eller involveret? Det spørgsmål er omdrejningspunktet for en videnskortlægning fra 2020, udarbejdet af professionshøjskolerne Absalon og UCL, Red Barnet og Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstremisme.
Kortlægningen samler og systematiserer eksisterende forskningsbaseret viden om ekstremisme online og forebyggelse rettet mod børn og unge. Den giver overblik over tendenser, tilgange og erfaringer – både fra Danmark og internationalt – og kan bruges som grundlag for faglig udvikling og praksisnære indsatser.
Hvad indeholder kortlægningen?
Kortlægningen er struktureret i fire niveauer, som hver giver indblik i, hvordan ekstremisme online kan forstås og forebygges:
- Samfundsniveauet
Her kan du læse om nationale tiltag og teknologiske løsninger som retsforfølgelse, indholdsfiltrering og brug af big data – og om hvad forskningen siger om deres muligheder og begrænsninger. - Det lokale niveau
Undersøgelserne viser, at lokalsamfund og civilsamfund kan spille en vigtig rolle i forebyggelsen. Her får du indsigt i erfaringer med samarbejde og udfordringer i forhold til at inddrage forældre og andre nære relationer. - Individniveauet
Hvad ved vi om børn og unges sårbarheder og risikofaktorer i en digital kontekst? Afsnittet dykker ned i bl.a. ensomhed, marginalisering og kønsforskelle – og peger samtidig på, hvor der mangler mere viden. - Uddannelsesniveauet
Skolen er et centralt sted for forebyggelse. Kortlægningen undersøger, hvordan forebyggende indsatser kan tænkes ind i undervisningen – og hvor der er behov for at udvikle konkrete, faglige metoder.
Hent publikationen